En oförglömlig resa !

Då var jag tillbaka i Bergen igen. Tänkte berätta lite hur vår resa blev efter mkt resande hit och dit pga vulkanutbrottet på Island som jag antar att ingen har missat! Vet knappt vart jag ska börja.. Var beredd på ett längre inlägg. Men kanske värt att läsa ändå? Spännande ju haha ; )

Från hela början står jag i köket och fixar frukost när en av grabbarna vaknar och trodde jag var en tjuv. Sen var alla i huset uppe helt plötsligt för resor och skola m.m. I inlägget jag skrev innan jag åkte tycket jag att jag skulle resa mkt men till slut blev det ännu mer. Min resa såg ut så här: Bergen-Oslo-Göteborg-Landvetter-Egypten-Kreta-Grekland-Italien-Oslo-Bergen.

Resan från Bergen - Göteborg/Landvetter gick stålande och väl framme på Landvetter fick jag träffa tre svenskar jag inte har träffat på 3 månader då blev jag väldigt glad trots min trötthet : ) Kul att se er tjejer. Vi visste då att vi hade en vecka framför oss att umgås och när den veckan väl var slut var det bara 1,5 vecka kvar innan jag skulle komma hem till Sverige igen.

Afrika/Egypten var vår destination och flygresan gick bra. När vi kom fram till hotellet var personalen otrevlig och ville typ inte hjälpa oss och vårt rum var inte städat och massa skit. Fyra trött, hungriga och varma svenska tjejer satt och väntade på att det skulle hända något och efter en timma gick vi in på rummet som de ännu inte var klara med och hittade massa fel direkt, allt från ofungerande kylskåp till knappt något vatten i duschen och mkt mer. Det var iaf en stor lägenhet med två sovrum, kök, vardagsrum, toalett och en stor balkong som alla var avundssjuka på såg det ut som.


Hanna & en arab


Hanna & jag i Röda Havet! Älskar det havet!


Lovisa & Terese flyter lite.


Lovisa, Hanna & Terese lekte lite vid poolen och jag var proffsig fotograf!


Älsker´t!


Jag & Lovisa


Röda Havet!


Skorna alla älskar! haha.

Gav oss ut för att leta efter något ställe att käka på och det är inte lätt när man kommer till ett nytt land men det gick bra iaf. Andra dagen åkte vi på en busstur med apollo som visade oss runt lite. Sen började semestern när vi låg vid stranden och hade det gött. Det var inte helt fel måste jag ju säga er! Efter en vecka där med mkt sol, bad, skratt, taxi, araber och mkt mkt mer ville jag verkligen inte åka hem.. Var så tråkigt att det var sista dagen och man var beredd på att åka hem till kalla Sverige/Norge igen.

MEN något hände och det blev ändrade planer när piloten på planet säger att nej vi kan inte flyga till Sverige pga vulkanutbrott på Island så vi kommer att flyga till Kreta ist. Visst va tänkte alla, kul skämt! Men nej då det var inget skämt. Några timmar senare landade vi på Chania på Kreta och färdades med buss till ett femstjärningt lyxhotell. Där stannade vi från torsdagkvällen till natten mellan söndag och måndag. Alltså bara sådär hade man fått tre extra dagar i värmen på Kreta. Låg vid poolen och stekte och njöt.


Från balkongen på Kreta.


Lovisa, Hanna & jag på vandring på Kreta

Fick ny information hela tiden om att nu tittar vi bara på hur i ska kunna ta oss med flyg hem. Sen blev det ändrat och de tittade på alla lösningar såsom tåg, buss, båt, flyg och ja allt.. Så höll det på från det att vi kom och ingen hade någon aning om hur länge vi skulle stanna där. Det skulle nog varit skillnad om vi hade varit på fastlandet men nu var vi fast på en ö.

Vi satt och spelade kort på balkongen och njöt när en guide skriker: Packa väskorna vi ses i receptionen om 5 minuter vi ska åka hem! Vi åkte alltså till flygplatsen redan på fredagkvällen i hopp om att få åka hem. Flyg till Bulgarien och en bussresa på två dagar stod på schemat och man var inställd på det. Efter att ha checkat in väskorna och allt sitter vi i gaten och väntar på att få stiga på planet när piloten kommer och säger att nu är det på gång och berättar hur resan hem kommer se ut för de som hade missat det.

Några minuter senare kommer han tillbaka och säger: Nej, tyvärr vi kommer inte att åka hem idag för det är för dålig standard på hotellen och det på vägen hem och det vill inte Apollo utsätta oss för så det var bara att ställa sej vid bandet på flygplatsen igen och hämta ut väskorna, hoppa på bussarna och åka tillbaka till hotellet. Klockan var ca 00.00 när vi kom fram och då blev det middagsbuffe för det missade vi innan vi åkte. Det blev alltså ytterligare några dagar med sol och värme på Kreta!

Klockan var 03:45 natten mellan söndagen och måndagen och vi ligger och sover så gott när vi alla vaknar av att något låter. När man väl har vaknat till och fattar att det är telefonen som ringer och Lovisa har svarat med sitt fina: Hello! Var det dags att klä på sig kläderna och löpa till receptionen för ännu mer info om va som stod på och hur vi skulle ta oss hem. Frukostbuffe hann vi få i oss lite innan vi åkte och packade ner allt i väskorna lite snabbt.

Runt 05:00 var vi på väg till flygplatsen ännu en gång men nu stod Grekland, Preveza på tur! Planet lyfte 07:00 och vi var äntligen på väg mot fastlandet. Flygningen tog ca 1,5 timme men det var den värsta jag har varit med om och det var jag nog inte ensam om att tycka. Vi flög inte så högt eftersom att vi inte skulle så långt, folk spydde och mådde dåligt och planet skakade nästan hela vägen! Då var det dags för landningen. Piloten har sagt att nu är det dags för landning och man sitter då och är beredd på det. Vi ser marken och är hur nära som helst när han gasar på för fullt och lyfter igen??? Nu fattade inte många på planet vad som hände. Det tog ett bra tag innan han berättade vad vi höll på med. Han hade försökt landa men det hade regnat för mkt så det hade inte gått. Han åkte runt lite och testade efter ett tag igen och väl nere så var det en lättelse kan jag säga er. Inte så pepp på att flyga efter den resan! Blev inte bättre när man någon dag senare hörde att vi tydligen hade haft en himla tur för det är inte många piloter som kan gasa på sådär när man väl är nere.


Jag, Lovisa & Hanna på hotellet i Grekland.

På väg mot ännu ett nytt hotell och även detta hade en övervåning så det är inga dåliga hotell vi har bott på. Detta rum fick man mest för att ha något att vila och hänga i på dagen. Det var inte lika fint väder så vi satt mest och spelde kort och slappade hela dagen och väntade på att få mer info om vår båtresa till nästa destination som var Italien.

Ca 23:00 var vi framme vid hamnen och redo att åka båt i 15 timmar till Italien, Ancona. Någon timme senare var vi inne på båten och letade efter våra platser som vi skulle ha och såg fram emot våra skinnfåtöljer så mkt. Skönt att få sova tänkte vi ända tills vi fick reda på att det inte fanns några platser till oss. Apollo hade blivit lurade eller något så det var bara att ge sig iväg och leta efter någon behaglig plast att spendera natten på. Vi hittade en öppen yta på golvet i någon restaurang eller något där vi lade oss. Hårt, kallt och massa folk men så äre. Låg och vilade och läste och önskade att timmarna kunde gå så det skulle bli dag och lite mer rörelse på båten vilket det blev efter många långa timmar. Satte oss och spelade kort och gjorde inte alltför mkt.

Klockan 16:00 var vi framme i Italien och solen stekte på när vi gick av båten vilket var väldigt skönt.


Vid hamnen i Italien.


Lovisa, Hanna & jag i Italien

Hoppade på bussarna och begav oss till flygplatsen för att flyga till Stockholm, Arlanda hade vi fått info om någon timme innan vi gick i land. När vi väl gått av fick vi ny info och nu skulle vi flyga till Oslo. Bra för mej då hinner jag med 23:09 tåget tänkte jag och ringde till pappa och bad han boka biljett. Ca 3 timmar efter det att vi skulle lyft satt vi fortfarande och väntade. När vi väl landade 23:10 hade jag precis missat mitt tåg och jag tänkte jag klarar inte ännu en natt utan sömn. Men jag blev kvar på flygplatsen medan alla andra åkte buss till Landvetter! Hade ingen aning om om det fanns plats på flyg, tåg eller buss till mej men va skulle jag hem och göra när jag ändå var ute och reste? ;) Nej, men bättre att passa på när jag ändå måste till Norge, Bergen innan söndag.

Spenderade natten på en skapligt skön stol med massa andra svenskar så det gick bra. Läste tidning och vilade lite. Stod i kön till SAS i hopp om att få flyga hem men när jag väl var framme säger hon att de inte går ett plan förrän 10:25 och så länge orkar jag ju inte vänta. Vidare till NSB-automaterna och hoppas på en plats i tåget. Det fanns och tack och lov för det.

06:38 satt jag på ett tåg mellan Oslo flygplats och Oslo S. Folk undrade säkert vad jag hade gjort äcklig och hur trött som helst. Kunde inte hålla ögonen öppna och bara väntade på att få komma hem. 07:40 satt jag äntligen på tåget som skulle ta mej till Bergen och jag kan inte sova på tåg och liknande om jag inte är hur trött som helst och detta var ett bevis på att jag var det för jag somnade så fort jag satte mej på tåget och vaknade några timmar senare och sen åt jag lite och sov igen. Hur skönt som helst! 16:00 öppnade jag dörren till huset och var då ÄNTLIGEN hemma igen efter att ha rest sen några dagar tillbaka.

Sammanfattning:
1 vecka blev 2 veckor, 1 världsdel blev 2 världsdelar, 2 flygturer blev 4 flygturer + massa bussresor + 1 båtresa, 1 land blev 3 länder + 1 ö. Ja, ni hänger nog med! : ) Kul var det iaf och som vi har sagt att vi kommer ju säkert inte få uppleva samma sak igen. Men man ska aldrig säga aldrig! Det var iaf en upplevelse utöver det vanliga.


Tack för denna underbara resa tjejer! :) <3

Några ord, kändisar och fraser m.m som har varit med oss under resan (kommer ni tjejer på fler, säg till så fixar jag det)

FLOTT!!!
Är du dum eller???
Hello!
Spice girls
Angelina Jolie
Brad Pitt
Samantha Fox
Det er deilig!
Akta fläkten!
Are you sisters?
Kackelacksjakt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Och du heter?:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)

Adress till din blogg/hemsida:

Skriv din mening här:

Trackback